W naszej szkole każdy jest pełnoprawnym uczniem. Wszyscy uczą się od siebie wyrozumiałości, empatii i tolerancji. Każdy jest akceptowany i osiąga sukcesy.
Dla każdego ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych przygotowywany jest indywidualny program nauczania dostosowany do jego potrzeb i możliwości. Każdą klasę integracyjną wspiera nauczyciel wspomagający.
Uczniowie z niepełnosprawnościami uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych opracowywanych indywidualnie dla każdego przez nasze specjalistki i specjalistów od oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, tyflopedagogiki.
Dla uczennic i uczniów z niepełnosprawnością organizujemy dowóz do szkoły, koordynowany przez przesympatyczną panią Małgosię.
Głównym celem kształcenia dzieci w klasach integracyjnych jest:
- nauczanie i wychowanie uczniów niepełnosprawnych i zdrowych w warunkach szkoły ogólnodostępnej,
- diagnoza potrzeb specjalnych ucznia niepełnosprawnego,
- tworzenie indywidualnych programów nauczania w zależności od potrzeb i możliwości ucznia,
- stymulowanie rozwoju dziecka i przygotowanie do przyszłego samodzielnego włączenia się w życie społeczne ,
- określenie priorytetów rozwojowych dziecka niepełnosprawnego w konkretnym momencie jego życia,
- wspieranie rodziny dziecka w środowisku szkolnym,
- obecność nauczycieli wspomagających podczas zajęć edukacyjnych,
- specjalistyczne wsparcie ucznia poprzez zajęcia z pedagogiem specjalnym (rewalidacja, logopedia, terapia pedagogiczna), psychologiem, terapeutą.
Metody i formy pracy w klasach integracyjnych
Wśród metod ogólnie stosowanych w nauczaniu dzieci w klasie integracyjnej stosowane są takie, które maja charakter wspierający i dobierane są adekwatnie do potrzeb konkretnego ucznia i danej sytuacji. Metody te maja charakter terapeutyczny. Usprawniają nieprawidłowo rozwijające się funkcje, poprawiają kondycję, likwidują wzmożone napięcie, działają relaksacyjnie na organizm dziecka.
Do metod wspierających należą :
- Gimnastyka mózgu, kinezjologia edukacyjna;
- Metoda Dobrego Startu;
- Metoda Domanna, Bobath, Knillów;
- Metoda rozwoju i nauczania wielozmysłowego;
- Terapia zaburzeń percepcyjno- motorycznych;
- Ćwiczenia korekcyjno- kompensacyjne;
- Elementy metody Marii Montessori oraz integracji sensorycznej;
- Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne;
- Muzykoterapia;
- Bajkoterapia.
Nad prawidłowym rozwojem dzieci niepełnosprawnych czuwają nauczyciele wspomagający.
Poza wspieraniem pracy dziecka w czasie lekcji, pedagodzy specjalni prowadzą dodatkowe indywidualne zajęcia rewalidacyjne w specjalnie do tego celu przygotowanych gabinetach.
W naszej szkole oddziały integracyjne funkcjonują od 1998 roku.