Laboratoria Przyszłości*

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jej misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Laboratoria Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości w ramach tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Organy prowadzące szkoły realizujące program Laboratoria Przyszłości otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym

* informacje dotyczące programu Laboratoria Przyszłości pochodzą ze strony: https://www.gov.pl/laboratoria

Rok szkolny 2023/2024

 

Nowości technologiczne

W pierwszym półroczu w ramach zajęć rozwijających zainteresowania Laboratoria Przyszłości uczniowie klas piątych i szóstych wykazali się dużą kreatywnością, pomysłowością i twórczością w realizowaniu swoich pomysłów. Pierwszym krokiem było wykonie przestrzennych robotów dowolną techniką oraz różnorodnymi materiałami. Uczniowie poznali zasady pracy i wykorzystania długopisu 3D, a następnie stworzyli własne projekty, które można podziwiać w załączonej prezentacji. Kolejnym wyzwaniem dla uczniów była praca z kamerą i mikrofonem, a także z aplikacjami do obróbki nagrań. W wyniku tych starań uczniowie nagrali i zmontowali życzenia na Dzień Edukacji Narodowej. Przygotowując treść życzeń, wykorzystali swoją wiedzę z zakresu j. polskiego, przy czym nieoceniona okazała się pomoc p. Klaudii. W ramach pracy z mikrofonem i dźwiękiem uczniowie nagrali i zmontowali fragmenty swoich ulubionych bajek z dzieciństwa. Wcielili się w postaci bohaterów tj.: Czerwonego Kapturka, Wilka, Jasia, Małgosię i innych. Zajęciom towarzyszy nieustanny uśmiech, poczucie humoru i dobra zabawa…….:)

 

Posłuchajcie fragmentu bajek:

 

Czerwony Kapturek

 

Jaś i Małgosia

 

Kopciuszek

 

Brzydkie Kaczątko

 

Wykorzystanie green screena

W ramach projektu pt. „ Starożytne mity-technologii hity” uczniowie wcielili się w postacie wybranych przez siebie greckich bogów i bohaterów mitologicznych. Pozowali do zdjęć przy wykorzystaniu green screena w ramach zajęć Laboratoria Przyszłości. Nowa technologia pozwoliła naszym uczniom przenieść się w świat starożytnej Grecji.

Dzień Edukacji Narodowej

Rok szkolny 2022/2023

Niezwykłe pomysły….

Uczniowie w ramach zajęć Laboratoria Przyszłości przeszli na wyższy poziom pracy z długopisem 3D i rozpoczęli tworzenie projektów trójwymiarowych.

Ich stworzenie i wykonanie wymaga bardzo dobrej organizacji i dużego zaangażowania.

Ponadto niezbędnym elementem przy tworzeniu przestrzennych prac jest wyobraźnia. Uczniowie zmierzyli się z wykonaniem wymyślonych przez siebie projektów, których efekty możemy podziwiać w załączonej prezentacji.

 

Pierwsze filmy…..

W ramach innowacji pedagogicznej uczniowie klas 6 wcielili się w rolę Władców Polski. Rozpoczęli pracę od przygotowania scenariuszy, przeprowadzili próby i wybrali najdogodniejsze miejsce do nagrania swojego pierwszego wywiadu o tematyce historycznej. Po nagraniu scen podjęli próbę obróbki i zmontowania materiału filmowego. Zapraszamy do obejrzenia efektów pracy naszych uczniów.

 

 

 

 

 

POCZET WŁADCÓW POLSKI

W ramach innowacji pedagogicznej na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów – Laboratoria Przyszłości uczniowie klas piątych i szóstych zaprojektowali portrety władców Polski i wykonali je przy

wykorzystaniu długopisu 3D. Proces wykonania był pracochłonny, wymagał od uczniów skupienia, dużego zaangażowania i precyzji. Uczniowie są zadowoleni z efektu swojej pracy i zapraszają od obejrzenia wizerunków władców Polski, które zostały wyeksponowane na

szkolnej.

 

KUBUŚ PUCHATEK – INSPIRACJA KLASY 5A

W ramach Laboratoriów Przyszłości uczniowie klasy 5a wyszli z inicjatywą przygotowania portretów bohaterów bajki „Kubuś Puchatek”, wykorzystując długopis 3D. Uczniowie bardzo zaangażowali się w wykonanie prac, które zaprezentowali na gazetce szkolnej. Mamy nadzieję, że inicjatywa uczniów klasy 5a stanie się inspiracją dla innych w podejmowaniu kreatywnych działań.

 

WYWIAD ŚWIĄTECZNY

Uczennice klasy 5b w ramach zajęć rozwijających zainteresowania uczniów – Laboratoria Przyszłości, jako pierwsze przygotowały, przeprowadziły, nagrały i zmontowały wywiad świąteczny. Zapraszamy do obejrzenia 🙂

 

PIERWSZY KONTAKT Z KAMERĄ…..

Uczniowie klas V i VI w ramach zajęć z Laboratoriów Przyszłości mieli możliwość zapoznania się ze sprzętem audiowizualnym zakupionym w ramach projektu. Niektórzy uczniowie trzymali w swoich rękach kamerę po raz pierwszy w życiu! Zapoznali się ze strukturą obsługi sprzętu i małymi krokami zaczęli nagrywać krótkie filmiki. Okazało się, że nagranie to nie taka prosta sprawa! Kamera potrafi wszystko uchwycić, nawet najdrobniejsze szczegóły, dlatego tak ważna jest precyzja, skupienie podczas nagrywania. Kto wie, może wśród uczniów mamy przyszłych operatorów i operatorki kamer?

 

ŚWIĘTA TUŻ, TUŻ…

Uczniowie klas V i VI podczas zajęć z Laboratoriów Przyszłości z entuzjazmem i zadowoleniem przygotowali wiele ciekawych prac świątecznych wykonanych długopisem 3D. Z uczniowskich wytworów powstały dwie świąteczne gazetki. W ferworze grudniowych przygotowań znaleźliśmy też trochę czasu na pierwsze uruchomienie drukarki 3D. Udało nam się wydrukować kilka elementów świątecznych. Proces drukowania wywołał wśród uczniów dużo pozytywnych wrażeń.

 

BIAŁO-CZERWONE SYMBOLE NARODOWE

Podczas kolejnych zajęć w ramach Laboratoriów Przyszłości uczniowie klas V i VI zaprojektowali oraz wykonali ojczyste symbole narodowe z wykorzystaniem długopisu 3D. Prace zgromadzone na wystawie mieli okazję obejrzeć wszyscy uczniowie naszej szkoły

 

JESIEŃ Z DŁUGOPISEM 3D

W październiku uczniowie naszej szkoły w ramach programu Laboratoria Przyszłości rozpoczęli swoją przygodę z długopisami 3D. Poznali zasady funkcjonowania i używania tego narzędzia. Małymi krokami rozpoczęli tworzenie swoich prac. Poniżej przedstawiamy pierwsze efekty.

 

ROBOTY 3D

Miesiąc wrzesień upłynął uczniom naszej szkoły na rozbudzeniu wyobraźni, kreatywności i pomysłowości na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów w ramach programu Laboratoria Przyszłości. O co właściwie chodziło? Uczniowie, pracując w grupach, mieli za zadanie zaprojektować i stworzyć przestrzennego robota w dowolnej postaci. Każdy robot otrzymał imię i miał inne funkcje. Powstał m.in.: robot pełniący funkcję kosiarki, opiekuna, a także taki, który zmniejsza inflację – w obecnych czasach chyba każdy chciałby mieć takiego;-). Uczniowie wykorzystali różne materiały do wybudowania robota. Każda grupa miała inny pomysł, niektórzy wykorzystali przy tworzeniu lutownicę, długopis 3D, inni zamontowali kabelki żeńsko-męskie, mikroprocesor czy silniczek.

Etapy powstawania robotów zostały sfilmowane i sfotografowane przy wykorzystaniu sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości.