Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@

Nasza szkoła bierze udział w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@. Głównym celem Projektu jest podniesienie kompetencji ICT nauczycieli i uczniów z 600 wielkopolskich szkół prowadzących kształcenie ogólne na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym.

Dokładniej w roku szkolnym 2020/2021 uczniowie przystąpili do podprojektu Uczniowskie Laboratoria Komputerowe. Podprojekt edukacyjny Uczniowskie Laboratoria Informatyczne to wyprawa w cyberprzestrzeń, która pomoże uczniom wspiąć się na wysoki poziom umiejętności informatycznych oraz wyłonić spośród nich talenty i liderów. Podprojekt ukierunkowany jest na edukację informatyczną, głównie w zakresie nabywania umiejętności rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera.

Głównym celem ULI jest podniesienie poziomu kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie wykorzystania narzędzi TIK, w tym umiejętności rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera. Tematyka zajęć obejmuje m.in.: bezpieczeństwo w sieci, zasoby internetowe, gromadzenie, przechowywanie, porządkowanie,  opracowywanie i prezentowanie danych, tworzenie i edycje multimediów, technologie, programy i aplikacje wspierające uczącego się w zdobywaniu umiejętności i zrozumieniu współczesnego świata oraz opracowanie materiałów stanowiących efekt finalny projekt.

 

II etap podprojektu „Uczniowskie Laboratoria Komputerowe”

Zakończyliśmy II etap podprojektu „Uczniowskie Laboratoria Komputerowe”!
Nasz pierwszy temat zajęć brzmiał „Nasza szkolna cybergazeta”.Celem tych kilku godzin zajęć było tworzenie szkolnej gazetki online, redagowanie, pisanie tekstów, opracowanie graficzne, promocja. Temat świetnie się sprawdził w realizacji podczas nauki zdalnej. Uczyliśmy się pracy w grupie. Zadaniem każdego z zespołów było stworzenie 2-4 stronnicowej gazetki.

Nauczyciel wprowadził uczniów w świat pisania artykułów. Dzieci przeprowadziły wywiady, zrobiły zdjęcia i przygotowały materiały niezbędne do stworzenia gazetki szkolnej.

Jednym z celów tworzenia gazetki było wyposażenie uczniów w bardziej zaawansowane możliwości obsługi programów takich jak GIMP, Word, Canva, co jak najbardziej się udało. Dodatkowo temat ten wprowadził uczniów w zasady efektywnej pracy w grupie oraz wzmocnił umiejętność autoprezentacji.

Efekt pracy Uczniów: 

WYWIAD Z NAUCZYCIELEM WF-u

CYBERGAZETKA School News

CYBERGAZETKA-O naszej szkole

Praca uczniów podczas tworzenia gazetki:

 

 

 

 

 

 

 

 

Naszym kolejnym zadaniem było stworzenie filmu. Dzieci wypożyczyły do domu tablety dostarczone do szkoły w ramach projektu i urozmaiciły pracę. Uczniowie wykorzystywali do pracy aplikację Zdjęcia w systemie Windows 10. Dodatkowo w ramach pracy nad filmem zostali zapoznani z możliwością przechowywania plików w “chmurze”, porozmawialiśmy o istocie praw autorskich oraz możliwości korzystania z wolnych licencji. Nauczyciel poinformował również uczniów o dostępach do bezpłatnych zasobów sieci.

Stworzone filmy dotyczyły pasji uczniów, zwierząt a nawet instruktażu rysunku. Uczniowie byli dumni ze swoich prac i zaznaczyli,
że umiejętność montowania filmów przyda im się w przyszłości! 🙂 

Zwierzęta domowe-FILM 1

Nasze pasje-FILM 2

Rysunek-FILM 3

Rysunek-FILM 4

Pasje-FILM 5

Pasje-FILM 6

Jak przenieść nasze ulubione zajęcia do sieci? Czy można wspólnie oglądać filmy przez Internet, czy można wspólnie ćwiczyć, malować, tańczyć? Czy Cyberświat jest bogatszy niż ten, w którym żyjemy? Czy da się go zastąpić? 

W ramach III etapu projektu uczniowie pod okiem nauczyciela stworzyli projekt końcowy. Osobno, ale razem-relacje w Cyberświecie. Nasz temat nawiązuje do sytuacji w jakiej znaleźli się ludzie. Czas pandemii, czas zamknięcia społecznego, brak spotkań, brak rozrywki, brak miejsc spotkań towarzyskich… Jak sobie z tym poradziliśmy? Zadaliśmy sobie to pytanie wspólnie z uczniami. Porównaliśmy pandemie Covid z poprzednimi pandemiami. Jeden fakt okazał się oczywisty-technologia ułatwiła nam utrzymanie kontaktów i uczestnictwo w świecie. Nie wycofaliśmy się, nie zostaliśmy zamknięci w czterech ścianach. Uczniowie opisali aplikacje, które bardzo pomogły w utrzymaniu relacji w czasie lockdownu. Oprócz samego poznania wielu aplikacji, uczniowie przygotowując prezentację nauczyli się wielu niestandardowych funkcji i możliwości programu PowierPoint. Poznali wiele programów do edytowania i formatowania flików graficznych i tekstowych.

Wynik pracy grupy projektowej przedstawia projekt końcowy: 

Projekt końcowy_osobno_ale_razem